Przejazd dla miłośników kolei i fotografii

8 lutego 2020 roku kilka minut po godzinie 12:00 ze stacji w Rudach wyruszył długi skład historyczny z lat 80-tych składający się z lokomotywy Lxd2-373 oraz węglarek Wddxh. Uczestnicy imprezy podróżowali spalinowym wagonem osobowym MBxd2-218. Mimo iż w kalendarzu zima w pełni, to na szlaku warunki pogodowe przypominały wczesną wiosnę.

Przejazd odbył się na trasach Rudy - Rybnik Stodoły - Rudy oraz Rudy - Stanica - Rudy. Jak na tego typu imprezę przystało organizatorzy zaplanowali liczne fotostopy, podczas których można było uwiecznić pojazdy szynowe w urokliwych miejscach.

Po powrocie na stację w Rudach uczestnicy mogli skorzystać z poczęstunku jakim była rozgrzewająca grochówka oraz kawa i herbata.

Stacja w Rudach przed rozpoczęciem imprezy.











Trasa Rudy - Rybnik Stodoły - Rudy







Trasa Rudy - Stanica - Rudy





Poniżej materiał filmowy, który udało mi się zarejestrować podczas imprezy.



Na koniec ciekawostka :) 
W drodze powrotnej do domu podjechałem do pobliskiej miejscowości Kotlarnia, gdzie znajduje się kopalnia piasku. Przeglądając zdjęcia satelitarne zauważyłem, że przy wjeździe na teren kopalni znajduje się parowóz. Ze zdjęć wynikało, że jest raczej w stanie "mocno zwaloryzowanym". Jednak po przybyciu na miejsce okazało się, że zdjęcia satelitarne są nieaktualnie i parowóz jest pięknie odrestaurowany. Ty51-138 (bo to o nim mowa) to parowóz, który bardzo często można było spotkać na szlakach kolei piaskowej jeszcze na początku lat 90-tych. Za parowozem znajduje się wagon samowyładowczy typu 401Vc, którym przewożony był piasek podsadzkowy do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Konstrukcja wagonu 401Vc opracowana została w 1986 r. i produkowana była przez Konstal. Względem poprzedniej wersji 401Vb różni się zmienionymi wózkami i zwiększoną pojemnością. Rozładunek takiego wagonu następuje podczas przejazdu składu przez tzw. most zsypowy o konstrukcji kratownicowej, z prowadnicami o zmiennym pochyleniu umieszczonymi na wewnętrznych bokach kratownicy. Poruszające się po prowadnicach rolki wagonu powodują uniesienie pudła, załamanie się podłogi wagonu i rozładunek piasku do zbiornika podsadzkowego pod mostem. Wagony te używane są wyłącznie na wewnętrznej sieci kolei piaskowych funkcjonujących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Z uwagi na posiadane rolki mają przekroczoną skrajnię taboru.







Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Dzięki. Może w tym roku coś jeszcze się trafi, bo tutaj załapałem się na ostatnie wolne miejsce.

      Usuń

Publikowanie komentarza

Popularne posty z tego bloga

XIX Ogólnopolski Konkurs Modeli Kartonowych w Przeciszowie

Przydatny gadżet dla modelarza kartonowego